2011.08.11.
13:41

Írta: Nérofo

Vega borscs

A hétvégén a párom családjánál jártunk. Teljesen degeszre ettem magam mielőtt elindultunk, de azért megkóstoltam az általuk készített borscsot, és mivel nagyon finom volt egyből el is kértem a receptet. 

Kutakodtam a neten a témában, és rájöttem, hogy itt is az ahány ház, annyi szokás elv érvényesül. Eredetileg orosz ételről van szó, de létezik például ukrán változata is. Ez savanyú káposztával készül. Eredetileg marhahússal készítették, de ma már elfogadott disznóhússal, vagy csak csonttal is készíteni. Mivel a céklának éppen szezonja van, rengeteg van a kertekben, ezért gyorsan én is elkészítettem.

Nagyon szimpatikus ételről  van szó! Az alapanyagok egytől egyig nagyon egészségesek, olcsóak, könnyen beszerezhetőek.

Fő alapanyaga, a cékla, a közhiedelemmel ellentétben nem tartalmaz ugyan több vasat, mint más zöldségek, de a benne található nyomelemek rendkívül könnyen hasznosulnak az emberi szervezetben. Ez külön jót tesz minden lisztérzékenynek, főleg azoknak, akiknél a betegséget nemrég diagnosztizálták, hiszen a tünetek között gyakran szerepel a vashiány is.

Azt talán kevesen tudják, hogy gazdag még káliumban, kálciumban és antioxidáns hatású A, B és C vitaminokban is.  (Forrás: vital.hu)   

Az ízeket meghatározó alapanyagok között szerepel továbbá az almaecet is, mely azon kevés ecetek közé tartozik, amit hajlandó vagyok megenni. Hallottam már emlegetni ennek magas C vitamin- és ballasztanyag- tartalmát, cukorbetegségre gyakorolt jótékony hatását, illetve kiváló fogyókúrás hatását is. Ugyan a táplálkozástudomány nem bizonyította az almaecet fogyókúrás hatását, de mégis a népszerű diétás módszerek közé tartozik évtizedek óta. 

A kúra fontos eleme, hogy a diétázó minden reggel és minden étkezés előtt elfogyaszt egy pohár vízben oldva egy kis kanál almaecetet. Fontos: az almaecetet tilos töményen, önmagában fogyasztani, mert a száj nyálkahártyájának nagyon rosszat tesz. (Forrás: Ecetek és olajok kislexikona)

Én azt gondolom, hogy van ráció abban, hogy az ember minden étkezés előtt elfogyaszt egy pohár vizet. Ezáltal telik a gyomor és kevesebb fér bele. Hogy az ecetnek valóban van e olyan hatása, hogy a diétázó kevésbé kívánják tőle az édességet, illetve a zöldség és gabonaféléket, azt nem tudom. Nem tudom, hogy használ e, de nagy valószínűséggel legalább nem árt. 

Vega borscs

hozzávalók 6,5 liter leveshez

2 közepes méretű cékla

fejes káposzta (a cékla mennyiségével körülbelül megegyező mennyiség vékony csíkokra felvágva)

3 db megtermett sárgarépa

2 szem kockára vágott krumpli

fél zeller

1 fej hagyma

1-2 gerezd fokhagyma

2 dl paradicsom püré (passata az én esetemben)

olivaolaj

só, bors, házi ételízesítő :)

babérlevél

1-2 tk oregáno

1 tk köménymag

4 ek almaecet

Gumikesztyűt húzunk és megpucoljuk a céklát. Én csak egy fél párat találtam, szerencsére egy balosat, amivel ugye hámozás közben szorongatjuk a zöldséget. Féltem tőle, hogy a jobb kezemen tovább fog tartani a pirosság, mint amennyi idő alatt a leves elfogy, de szerencsére tévedtem, már el is tűnt.

Félbe vágva felraktam egy kisebb lábasban főni. A főzővízbe tettem egy evőkanál almaecetet. A cél az, hogy a cékla félpuhára főjön. Ez körülbelül negyed óráig tart.

Mialatt a cékla fődögél célszerű előkészíteni a többi zöldséget: felkockázni a hagymát, felszeletelni a fokhagymát, vékony szeletekre vágni a káposztát, felszeletelni a zellert, felkarikázni a sárgarépát, felkockázni a krumplit. 

Kevés olajban felteszem a hagymát és a fokhagymát először picit pirulni, majd fedő alatt párolódni. Itt jegyzem meg zárójelben, hogy sokan a nyersen lereszelt céklát is itt adják az ételhez és párolják puhára. Azt gondolom, hogy aki ezt egyszer is kipróbálta, az nem szívesen teszi még egyszer, ha ismer más módszert is. Mert amennyit takarítani kell ez után a reszelgetős móka után, az nem fehér embernek való!

A sárgarépa is a kevésbé könnyen puhuló zöldségek közé tartozik, ezért először ezt adjuk a hagymához, majd pár perc elteltével hozzáadhatjuk a káposztát, a krumplit és a zellert is. Ekkor tesszük hozzá a paradicsomlevet, és az egyéb fűszereket: sót, borsot, ételízesítőt, teatojásban köménymagot, oregánót, babérlevet, a maradék almaecetet. 

A félig megfőtt céklát kivesszük a főzővízből és felcsíkozzuk. Én a főzőlevet hozzáadtam a zöldségekhez. Azt a szép piros levet nem volt szívem kiborítani! Felöntjük vízzel vagy húsleves alaplével és ha már félig megpuhultak a zöldségek, akkor hozzáadjuk a céklát is. És ekkor van lehetőség után ízesítésre. Valami egészen különlegesen savanykásan édes levet kell kapnunk, ami nem lehet sótlan sem és az oregánótól egészen különleges az illata. És a színe! Sokáig féltem, hogy valami narancsos löttyöt fogok kapni, de amikor hozzáadtam a félpuhára főzött céklát, akkor megváltozott a színe, gyönyörű élénk rózsaszín lett. Úgy látszik, hogy vonzódom a rózsaszín ételekhez! :)

Azt gondolom, hogy ennél a levesnél ugyan úgy, ahogy egy húslevesnél nagy hiba szétfőzni a zöldségeket, úgy az igazi, ha még kicsit roppanósak maradnak. 

Tálaláskor hideg tejföllel autentikus, de sűrűbb joghurttal is finom.

 

Jó étvágyat hozzá! 

Szólj hozzá!

Címkék: leves vega paradicsom káposzta gluténmentes cékla extra alacsony szénhidráttartalmú

A bejegyzés trackback címe:

https://dietablog.blog.hu/api/trackback/id/tr673145976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása